בדיקת CT וסרטן המעי הגס

בדיקת CT וסרטן המעי הגס

קולונוסקופיה וירטואלית מאפשרת זיהוי של סרטן, פוליפים וגידולים שפירים

לבדיקת סיטי ישנה חשיבות מכרעת במה שקשור לסרטן המעי הגס, היות ויש ביכולתה להעריך את חומרת המחלה וגם את תגובת החולה לטיפול.

מאת: פרופ' בלשר

סרטן המעי הגס:

סרטן המעי הגס הוא המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל. מדי שנה מתגלים בישראל כ- 3,500 מקרים חדשים של סרטן המעי הגס ומספר החולים נמצא בעלייה מתמדת. לפי נתונים שפרסמה האגודה למלחמה בסרטן, בכנס שנערך בחודש מרץ 2010, מדי יום - תשעה חולים מתגלים וארבעה חולים מתים מהמחלה. המחלה פוגעת בגברים ובנשים במיוחד לאחר גיל 50, אך במקרים שכיחים פחות, עשויה לפגוע גם באנשים צעירים יותר.

בדיקת ה-CT וטיפול בסרטן המעי הגס

למכשיר ה-CT יש כמה שימושים בטיפול בסרטן המעי הגס:

הערכת חומרת המחלה לאחר האבחון הראשוני: לאחר שהגידול אובחן, עובר כל חולה סרטן המעי הגס בדיקת CT להערכת חומרת המחלה ולזיהוי גרורות (פיזור של תאי סרטן). בהתאם לפענוח בדיקת ה-CT, אשר מבוצע על ידי הרופא הרדיולוג, יחליטו האונקולוג והרופא המנתח על הטיפול המתאים: ניתוח, כימותרפיה, הקרנות או שילוב שלהם.

הערכת תגובת החולה לטיפול: חולי סרטן המעי הגס עוברים טיפולים שונים וממושכים. במהלך הטיפולים, באופן שגרתי אחת לכמה חודשים, מבוצעות בדיקותCT, בהן מתקבל מידע חשוב לגבי יעילות הטיפולים, האם הם מביאים לשיפור או שחלילה המחלה מתקדמת.

בדיקת ה-CT לפיכך, הייתה לכלי מרכזי ומכריע בטיפול בחולי סרטן המעי הגס. עם השימוש הגובר בבדיקה ומורכבותה הגבוהה, עולה חשיבותו של הרופא הרדיולוג.

לטכניקת הבדיקה קיימת חשיבות רבה ואם הבדיקה מבוצעת באיכות ירודה, לדוגמה בשל הזרקת כמות בלתי מספקת של חומר ניגודי יודי תוך ורידי או בשל סריקה מוקדם או מאוחר מהנדרש של הכבד (איבר שבאופן שכיח מתפשט אליו הסרטן), ייתכן מצב בו גרורות לא יזוהו כלל או שגודלן לא יאובחן כראוי.

בדיקות CT בפיקוח רדיולוג מבטיחות בחירה של הדרך הטובה ביותר לביצוע הבדיקה.

פענוח הבדיקה מורכב ודורש זמן ארוך יותר. בדיקות ה-CT של חולים אונקולוגים כוללות מספר רב של תמונות. במקרים מסוימים, לפני ניתוחים אונקולוגים מורכבים, קיימת אפשרות להכנת שחזורים דו ותלת ממדים אשר מעלים את דיוק הבדיקה. הכנת שחזורים מתקדמים על ידי הרדיולוג, יכולה לסייע לכירורג בהחלטה על התאמת החולה לניתוח ולעיתים אפילו יכולה לשנות את הגישה הניתוחית.

בדיקה איכותית ופענוח מפורט ומקצועי, הם קריטיים לבריאות החולה. הידע הקליני של הרדיולוג, ניסיונו ואיכות הפענוח שהוא מספק, יאפשרו אבחון מדויק של המחלה והערכה נכונה של התגובה לטיפולים האונקולוגים. על הרדיולוג לזהות את הגרורות, במיוחד גרורות חדשות, למדוד את גודלן ולהשוות את ממצאי הבדיקה לבדיקה או לבדיקות קודמות. רדיולוג אונקולוגי צריך להיות חשדן, להתמקד בפרטים ולהקדיש זמן מספק לפענוח.

חלק חשוב ממתן טיפול נכון הוא הבנת התגובה לטיפול ולמידת יעילות הטיפול. האם החולה מגיב טוב ומצבו משתפר או שהטיפול איננו מספק ויש צורך להחליפו בטיפול אחר. הרדיולוג לפיכך הוא חלק מהצוות הטיפולי ומוטלת עליו אחריות כבדה. עליו להבין את מצבו של החולה מתמונות הפענוח ובכך, לסייע לכירורג ולאונקולוג, לקבל את ההחלטה הטיפולית הנכונה.

אפשר לדמות את הרדיולוג לקצין מודיעין אשר משרטט תרשימים, ומפות ומכין הערכת מצב למבצע מיוחד. ככל שהערכת המצב ופענוח המצב מדויקים יותר, כך יהיו גבוהים יותר סיכויי ההצלחה של "הלוחם", הרופא האונקולוג או המנתח, בקרב על חיי החולה.

בדיקת CT למניעה ולאבחון סרטן המעי הגס:

לבדיקת ה-CT יש גם תפקיד חשוב באבחון ראשוני ובמניעת סרטן המעי הגס: בדיקת הקולונוסקופיה הווירטואלית, CT קולונוסקופיה, מאפשרת זיהוי של הסרטן ושל הפוליפים, הגידולים השפירים מהם מתפתחת המחלה. לעיתים, הגידול הממאיר מזוהה לראשונה בבדיקת ct בטן שגרתית, אשר מבוצעת בשל הסימפטומים והסימנים של המחלה כגון: ירידה במשקל, כאב בטן, חסר דם (אנמיה), דימום מפי הטבעת ועוד.

בסרטן המעי הגס יש חשיבות רבה ביותר לאבחון מוקדם, שכן הגידול הממאיר מתפתח במרבית המקרים מגידולים שפירים קטנים (פוליפים) הניתנים להסרה. השיטה הטובה ביותר המוכרת כיום לזיהוי של פוליפים ושל גידולים סרטניים של המעי הגס היא הקולונוסקופיה השגרתית.

טכניקה פולשנית זו מחייבת שימוש בחומרי הרדמה, כוללת החדרה של קולונוסקופ ארוך דרך פי הטבעת. הטכניקה עלולה להיות מלווה בסיבוכים. טכניקה חדשנית המכונה CT קולונוסקופיה, או "קולונוסקופיה וירטואלית", עשויה להחליף את הקולונוסקופיה השגרתית לגילוי של פוליפים וגידולים שגודלם מעל ל-1 ס"מ, וזאת בדיוק של 90% עד 95%. משך האבחון הוא דקות ספורות בלבד, ולאחריה יכול הנבדק לחזור לשגרת החיים הרגילה ללא כל מגבלה.

הבדיקה מחייבת הכנה עם תרופות משלשלות ודיאטה מתאימה. בבדיקה, באמצעות צינורית קצרה ודקה, מוחדר אוויר למעי הגס בעדינות דרך פי הטבעת. אחר-כך נסרק הנבדק בשכיבה על הגב ועל הבטן. יותר מ-1000התמונות המתקבלות מהסריקה מועברות לעיבוד ולפענוח של הרדיולוג המומחה.

מכיוון שמדובר בבדיקת סקר לאבחון מוקדם של סרטן, המבוצעת רק מדי מספר שנים, יש חשיבות רבה מאוד שהבדיקה תהיה הטובה ביותר. חשוב מאוד שהרדיולוג המפענח יהיה מקצועי ובעל הכשרה וניסיון בפענוח בדיקות אלה. כמו כן עדיף שהרדיולוג יינטר את הבדיקה בזמן ביצועה כדי לוודא שאיכות הבדיקה היא הטובה ביותר. בבדיקות המבוצעות בפיקוח הרדיולוג אפשר במידת הצורך להזריק חומר ניגודי יודי או לבצע סריקות נוספות להדגמה מיטבית של המעי הגס.

אם נמצא פוליפ, או שמזוהה גוש חשוד לסרטן, מופנה הנבדק לקולונוסקופיה אנדוסקופית לאבחון נוסף ולהסרת הממצא. בבדיקת הקולונוסקופיה הווירטואלית נסרקת הבטן כולה ומתקבל מידע לגבי כל האברים הפנימיים, ולא רק לגבי המעי הגס.

מכיוון שבבדיקה ישנה קרינה מעטה (כשליש מהקרינה בבדיקת CT אבחנתית רגילה), איכות הדמיית האברים הפנימיים, למעט המעי הגס, פחותה מהרגיל. עם זאת, במחקרים מדעיים נמצאו ב-23% מהנבדקים ממצאים בעלי חשיבות באברים השונים כולל: סרטן הכליה, סרטן הריאה, סרטן בלוטות הלימפה, סרטן השחלות והרחם, אבנים בכליות, אבנים בכיס המרה, הגדלת ערמונית, שינויים ניווניים בעצמות ובעמוד השדרה ועוד.

הבדיקה מיועדת לאנשים בגיל 40 ומעלה עם גורמי סיכון. בגיל 50 ומעלה ללא גורמי סיכון לסרטן המעי הגס. כמו כן, הבדיקה מיועדת לאנשים המתלוננים על שינוי פתאומי בהרגלי היציאות, אנמיה, דם בצואה וירידה במשקל. הבדיקה היא פתרון לחולים עם גורמי סיכון שאינם יכולים לבצע קולונוסקופיה שגרתית, חולים שעברו הקרנות לאגן וחולים עם מעי מפותל וארוך במיוחד. אפשר להשלים את הערכת המעי הגס המרוחק במקרים של קולונוסקופיות שגרתיות שנכשלו או שהיו חלקיות ולא מספקות.

רשימת רופאים מומחים
תואר שם הרופא מומחיות פרטים נוספים
פרופ' אריק בלשר רדיולוגיה לחצו כאן >

לקבלת מידע וקביעת תור:

* נא לאשר שאינך רובוט