ניתוח לשחרור התעלה הקרפלית

ניתוח לשחרור התעלה הקרפלית

שחרור התעלה הקרפלית

מדוע מבוצעת הפעולה?

ניתוח לשחרור התעלה הקרפלית (CTS – Carpal tunnel release surgery) – התעלה הקרפלית ממוקמת בצד כף היד של פרק כף היד. היא בנויה מעצמות שורש כף היד, מגידי השרירים הגורמים לכיווץ באצבעות, ומהעצב המדיאני העובר דרכה. התעלה תחומה על ידי רצועה קשה (Transverse carpal ligament) שלא מאפשרת את התרחבותה.

התעלה צרה וכאשר אחד או יותר מגידי השרירים המכופפים, העוברים דרכה, מתנפח או נפגע נוצרת בצקת או דלקת בתעלה. התוצאה היא הפעלת לחץ על העצב המידיאני העובר דרכה, כך נוצר המצב הרפואי השכיח באופן יחסי, הקרוי תסמונת התעלה הקרפלית (CTS – Carpal Tunnel Syndrome).

הסיבות לתסמונת כוללות: מאמץ ממושך על פרק כף היד (אנשים העובדים עם מחשב ועכבר), טראומה לכף היד, שינויים ומחלות הורמונליות (נשים בזמן הריון ו/או אחרי לידה, בעיות בלוטת התריס, סוכרת, עודף הורמון גדילה- אקרומגלי), עודף משקל, תזונה לקויה, עישון ומתח נפשי.

הסימפטומים לרוב מתחילים באופן הדרגתי, וכוללים צריבות תכופות, עקצוץ, נימול וחוסר תחושה בכף היד ובאצבעות שלעתים מתפשטים מהיד לאורך האמה והזרוע ועד הצוואר. התסמינים מופיעים לרוב לראשונה בלילה ביד אחת או בשתיהן  כוון שרוב האנשים ישנים עם כיפוף במפרק היד.

ככל שהתסמינים מחריפים תופיע תחושת עקצוץ גם במהלך היום, הפחתה בחוזק הלפיתה (ירידה בכוח של האצבעות וביכולת לאגרף את כף היד), קושי בסגירת האגודל פנימה לכיוון האצבע וקושי בתפיסת חפצים קטנים.

ללא טיפול המצב עלול להידרדר עד לכדי איבוד השרירים בבסיס האגודל ופגיעה סנסורית בלתי הפיכה, שבאה לידי ביטוי בחוסר היכולת להבחין בין חום לקור בנגיעה.

האבחנה של התסמונת מתבצעת לפי תלונות אופייניות ובדיקה נוירולוגית של היד. אפשר  גם להיעזר בבדיקת מוליכות חשמלית של העצב המדיאני (EMG).

תחילה, הטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית יכלול: מנוחה של היד הפגועה למשך שבועיים, סדים לקיבוע, תרופות נוגדות דלקת והזרקות סטרואידים לאזור התעלה הקרפלית.

הסימפטומים יכולים לחלוף לאחר זמן מסוים בחלק מהמקרים (בייחוד במקרים שהתפתחו אצל נשים בהריון ולאחר ייצוב בעיות הורמונליות). אם התסמינים פוחתים ניתן לשלב תרגילי מתיחה וחיזוק כדי לשפר את ההחלמה.

במקרים שהטיפול השמרני נכשל והסימפטומים ממשיכים למעלה מ- 6 חודשים, יש בדרך כלל צורך בניתוח לשחרור הלחץ על העצב המידיאני (פתיחת גג התעלה הקרפלית הסגורה) כדי למנוע את החמרת המחלה.

מהן התוצאות המצופות מהפעולה?

עקב שחרור הלחץ מהעצב המידיאני צפויים התסמינים לחלוף מיד לאחר הניתוח, אולם החלמה מלאה מהניתוח עשויה להמשך כמה חודשים.

כיצד מבוצעת הפעולה בפועל?

לאחר מתן הרדמה מקומית או אזורית, המנתח יבצע חתך באורך של כ 2-3 ס"מ בשורש כך היד. בהמשך, יחתוך המנתח את הרצועה הקרפלית (הרקמה הקשיחה המהווה את הגג של התעלה הקרפלית) וכך יגדל נפח התעלה והלחץ בה יקטן. בסוף הניתוח המנתח יתפור את החתך ויחבוש אותו.

באיזו הרדמה ישתמשו במהלך ביצוע הפעולה?

בניתוח לשחרור התעלה הקרפלית ניתן להשתמש בהרדמה מקומית או אזורית ויתכן גם שתחת טשטוש, בהתאם להחלטת המנתח והמטופל.

בהרדמה מקומית, המטופל נשאר בהכרה מלאה לאורך כל ההליך. חומר מאלחש, שהשפעתו קצרת-טווח מוזרק ישירות לאזור בו מבוצע הניתוח. לעתים יינתנו גם תרופות הרגעה. החומר פועל באופן כמעט מיידי, וגורם לכך שהמטופל לא יוכל לחוש במקום כל כאב או אי נוחות. כעבור כשעתיים פגה השפעתו של החומר.

כמה זמן אמורה להימשך הפעולה?

כ-10 עד 15 דקות

מהם אחוזי ההצלחה של הפעולה, ובאילו סיכונים היא כרוכה?

ככל פעולה כירורגית פולשנית, גם ניתוח לשחרור התעלה הקרפלית איננו חף מסיכונים ומסיבוכים, שחשוב מאוד להיות מודעים אליהם, טרם קבלת ההחלטה על ביצוע ניתוח.

כדי להפחית אותם ככל האפשר, חשוב לתת לרופא המנתח ולרופא המרדים את מקסימום האינפורמציה הרפואית והאישית על המטופל – כך שהם יידעו להתאים לו את הטיפול המיטבי ולשים לב במיוחד לנקודות רגישות ובעייתיות אצלו. הסיכונים והסיבוכים של הניתוח כוללים דימום, זיהום, פגיעה עצבית ׁ(לרוב זמנית), נוקשות בפרק כף היד, כאבים באזור הצלקת וכישלון הניתוח בפתרון הסימפטומים (ואז יתכן שהאבחנה הראשונית הייתה שגויה).

רוב המטופלים מחלימים לחלוטין בעקבות ההליך.

רשימת רופאים מומחים
תואר שם הרופא מומחיות פרטים נוספים
דר' ירון סלע אורתופדיה לחצו כאן >

לקבלת מידע וקביעת תור:

* נא לאשר שאינך רובוט