בדיקת CT וגילוי גידולים

בדיקת CT וגילוי גידולים

בדיקת ה-CT היא כלי מרכזי למכריע בטיפול בחולי סרטן

בדיקות סיטי מהוות כלי מרכזי באבחון וגילוי סוגים שונים של סרטן, דבר המאפשר התאמת טיפול נכון ובכך, הגדלת סיכויי ההחלמה והצלת חיים.

מאת פרופ' בלשר

סרטן בישראל

לפי פרסומי האגודה למלחמה בסרטן חיים בישראל כ- 200,000 חולי סרטן ובכל שנה מאובחנים 27,000 חולים נוספים. במחלת הסרטן אובדת הבקרה של הגוף על קבוצת תאים שמתחילה להתחלק ולהתרבות באופן עצמאי תוך כדי יצירת "גידול". הגידול יכול להתפשט בגוף האדם דרך כלי הדם, דרך כלי הלימפה ובאופן מקומי לאברים ולרקמות סמוכות. גרורות הן "מושבות" מרוחקות של תאי גידול שהתפשטו בגוף האדם.

שימוש בבדיקת ה-CT במחלות סרטן

בדיקת ה-CT היא כלי מרכזי באבחון ובטיפול בגידולים ממאירים ויש לה מספר שימושים: אבחון ראשוני ומניעת סרטן: הגידול הממאיר מזוהה לעיתים לראשונה בבדיקת CT אשר מבוצעת בשל סימפטומים וסימנים של המחלה. נעשה גם שימוש במכשיר ה-CT לגילוי מוקדם של גידולים באמצעות בדיקות סקר כמו בדיקת CT ראות למעשנים לגילוי מוקדם של סרטן הראות ובדיקת CT קולונוסקופיה (קולונוסקופיה וירטואלית) לזיהוי סרטן המעי הגס.

הערכת חומרת המחלה לאחר האבחון הראשוני: לאחר שהגידול אובחן, עובר כל חולה סרטן בדיקות CT להערכת חומרת המחלה ולזיהוי גרורות. בהתאם לפענוח בדיקת ה-CT, אשר מבוצע על ידי הרופא הרדיולוג, יחליטו האונקולוג והרופא המנתח על הטיפול המתאים: ניתוח, כימותרפיה, הקרנות או שילוב שלהם.

הערכת תגובת החולה לטיפול: חולי סרטן עוברים טיפולים שונים וממושכים. במהלך הטיפולים, באופן שגרתי אחת לכמה חודשים, מבוצעות בדיקות CT, בהן מתקבל מידע חשוב לגבי יעילות הטיפולים, האם הם מביאים לשיפור או שהמחלה מתקדמת.

אבחון גידולים באמצעות בדיקת ה-CT

בדיקת ה-CT לפיכך, הייתה לכלי מרכזי ומכריע בטיפול בחולי סרטן. עם השימוש הגובר בבדיקה ומורכבותה הגבוהה, עולה חשיבותו של הרופא הרדיולוג.

לטכניקת הבדיקה קיימת חשיבות רבה ואם הבדיקה מבוצעת באיכות ירודה, לדוגמה בשל הזרקה בלתי מספקת של כמות חומר ניגודי יודי תוך ורידי או בשל סריקה של הכבד (איבר שבאופן שכיח מתפשט אליו הסרטן) מוקדם או מאוחר מהנדרש, ייתכן מצב בו גרורות לא יזוהו כלל או שגודלן לא יאובחן כראוי.

קיימים גידולים אשר מכונים "עתירי דם" או היפרוסקולרים לדוגמה גידולי כליה ממאירים, גידול כבד ראשוני (הפטומה) ומלנומה. הגרורת הכבדיות של גידולים אלה ניתנות להדגמה לעיתים רק אם מבוצעת סריקה של הכבד זמן קצר בלבד לאחר הזרקת היוד התוך ורידית. סריקה מאוחרת מדי תדגים כבד "בריא" לכאורה והגרורות לא יזוהו. בדיקות CT המבוצעות בהתאם להוראות רדיולוג ובפיקוחו מבטיחות בחירה של הדרך הטובה ביותר לביצוע הבדיקה והצלחה רבה יותר בזיהוי גידולים וגרורות.

פענוח בדיקת ה-CT מורכב ודורש זמן ארוך יותר. בדיקות ה-CT של חולים אונקולוגים כוללות מספר רב של תמונות.

במקרים מסוימים, לפני ניתוחים אונקולוגים מורכבים, קיימת אפשרות להכנת שחזורים דו ותלת-ממדים אשר מעלים את דיוק הבדיקה. הכנת שחזורים מתקדמים על ידי הרדיולוג, יכולה לסייע לכירורג בהחלטה על התאמת החולה לניתוח ולעיתים יכולה לשנות את הגישה הניתוחית.

ישנם מקרים רבים שבהם עולה השאלה לגבי מידת הנתיחות של הגידול, כלומר האם ניתן וצריך לנתח או שנכון יותר להימנע מניתוח ולטפל במחלה בדרך אחרת. במקרה כזה, מעבר לאיכות הבדיקה, לניסיון, לשיקול הדעת וליכולת המקצועית של הרדיולוג יש חשיבות דרמטית, שתאפשר בסופו של דבר לכירורג לקבל את ההחלטה הנכונה, לבצע ניתוח מוצדק ולהימנע מניתוח מיותר.

חלק חשוב ממתן טיפול אונקולוגי נכון הוא הבנת התגובה לטיפול ויעילותו. חולי סרטן מקבלים טיפולים כימותרפיים או הקרנות במחזורים הנמשכים בדרך כלל מספר שבועות.

עם השלמת מחזור הטיפול נשאלת השאלה: האם החולה מגיב טוב ומשתפר או שהטיפול איננו מספק ויש צורך להחליפו בטיפול אחר. על הרדיולוג לזהות את הגרורות, במיוחד גרורות חדשות, למדוד את גודלן ולהשוות את ממצאי הבדיקה לבדיקה או לבדיקות קודמות. רדיולוג אונקולוגי צריך להיות חשדן, להתמקד בפרטים ולהקדיש זמן מספק לפענוח.

הרדיולוג לפיכך הוא שותף משמעותי של הצוות הטיפולי ומוטלת עליו אחריות כבדה. עליו להבין את מצבו של החולה מתמונות הפענוח, ובכך לסייע לכירורג ולאונקולוג לקבל את ההחלטה הטיפולית הנכונה. אפשר לדמות את הרדיולוג לקצין מודיעין אשר מכין תרשימים, ומפות והערכת מצב למבצע מיוחד.

ככל שהערכת המצב ופענוח המצב מדויקים יותר, כך סיכויי ההצלחה בקרב על חיי החולה, של "הלוחם", הרופא האונקולוג או המנתח, יהיו גבוהים יותר. כמו שברור לחולה שעליו לבחור את הרופא המנתח והכירורג הטובים ביותר, כך צריך להיות ברור לו, שעליו לבחור את הרדיולוג המנוסה והטוב ביותר, במיוחד כאשר מדובר בגידולים נדירים או בלתי שכיחים.

בדיקות CT המבוצעות לחולי סרטן כרוכות במידה רבה של לחץ, חרדה ובלבול טרם ביצוע הבדיקה ולאחריה. במרבית המקרים לא מתבצע יעוץ לאחר סיום הבדיקה והחולה אינו פוגש את הרופא הרדיולוג ונשלח לביתו להמתנה מורטת עצבים, בת מספר ימים עד לקבלת תשובת הפענוח. הפענוח מנוסח בשפה רפואית ואיננו פשוט להבנה.

יש גם דרך אחרת. בדיקות CT פרטיות המלוות בייעוץ מידי. בבדיקות אלה, יש לרדיולוג תפקיד נוסף חשוב לא פחות ממקצועיותו, הוא יכול להיות רופא, אמפתי, מסביר פנים ואנושי. ביכולתו להסביר לחולה את מצבו, לתת לו ידע על אודות מחלתו וכך להעניק לו תחושת שליטה במצב והקלה בהתמודדות עם המחלה. הרדיולוג יכול להראות לחולה את תמונות הבדיקה, את הגידול והגרורות, לשמוח עמו כאשר מופיע שיפור במצבו, לשתף אותו ולהדגים בפניו תגובה לא מספקת לטיפול.

חברות הביטוח והביטוחים המשלימים משתתפים בעלות יעוץ רופא מומחה וחוות דעת שנייה.

רשימת רופאים מומחים
תואר שם הרופא מומחיות פרטים נוספים
פרופ' אריק בלשר רדיולוגיה לחצו כאן >

לקבלת מידע וקביעת תור:

* נא לאשר שאינך רובוט