מגן שיניים לפעילות ספורטיבית

מגן שיניים לפעילות ספורטיבית

מאת ד"ר טובי קוכמן, פרייבט קלינק רמת אביב.

מהו ספורט הנוער עם אחוז פציעות הפה הגבוה ביותר?

זה לא הוקי וגם לא פוטבול אמריקאי, כפי שאולי חשבתם (מהסיבה הפשוטה שע"פ החוק בארה"ב בפעילויות ספורט אלו השימוש במגן שיניים היה לחובה משנת 1970). אחוז פציעות הפה הגבוה ביותר נגרם ממשחקי כדורסל, כדורגל ומרכיבה על אופניים והתעמלות. אחוז פציעות הפה הקורות במגרש הכדורסל גבוה פי שלושה מאלו הקורות במגרש הכדורגל.

מחקרים עכשוויים מראים שאחוז פציעות הפנים והפה אצל נערות העוסקות בספורט גבוה מאלו של הנערים הספורטאים. אפשר היה למנוע את רוב הפגיעות הללו באמצעות שימוש במגן שיניים.

האם פגיעות הפה והשיניים נחשבות לפציעות חמורות?

ללא ספק. פציעות פה ולסת כמו למשל שיניים שבורות, סדוקות או שנעקרו מעצמת החבלה, שברים או סדקים בעצמות הלסת או המפרק, הן כואבות ולעיתים (בעיקר כשמעורבות שיניים) מצריכות טיפולים למשך כל החיים. חבלות המועברות דרך השיניים למפרק עלולות להיות מועברות דרך המפרק לגולגולת ולגרום לזעזוע מח.

מהן הפציעות שאותן אפשר למנוע על ידי מגן שיניים (mouth guard)?

מגן השיניים מסייע במניעת פגיעות בשיניים, בשפתיים, בלחיים ובלשון. שיניים יכולות להיפגע גם בעת חבישת מגן, אך השימוש בו מקטין למינימום את כמות ואת חומרת הפגיעות, ולרוב מונע אותן לחלוטין. מגן השיניים משכך מכה העלולה להיות מועברת דרך מפרק הלסת לגולגולת ולגרום לזעזוע מוח. מגן השיניים מותאם על ידי רופא השיניים בפגישה אחת ומתאים גם לנערים במהלך טיפול אורתודנטי.

לקבלת מידע וקביעת תור:

* נא לאשר שאינך רובוט